DESPRE ICOANE PICTATE SI ,,ICOANE,, PRINTATE

de Ilinca Damian
Vad aproape peste tot, la toate magaziele bisericesti, la toate tarabele si pe toate drumurile, asa zisele icoane, care nu sunt decat printuri lipite cu aracet de bucata de pal ieftin, dar care au nelipsita stampila cu „sfintit”, care le face cu devarat bune si valoroase in ochii crestinului. In acelasi timp, icoanele pictate sunt vazute ca raritate si obiect traditional, le mai gasesti pe la targuri, sau prin consignatii. Daca pana de curand intotdeauna erau icoane pictate in biserici, mai nou, incep sa vad din ce in ce mai des chiar si in fata altarului coloratele printuri.

Dar ce inseamna icoana in definitiv? Care este problema unui print? Este el gresit chiar daca nu reprezinta nici o abatere de la canon?

Icoanele sunt reprezentari vizibile ale unor privelisti tainice si suprafiresti, potrivit Sfantului Dionisie pseudo-Areopagitul. Adica, ele au o incarcatura sfanta inca din momentul conceperii lor.

Rolul icoanei este de a fi o fereastra intre crestin si lumea divina. Si asa cum prin fereastra poti vedea lumina sau doar un geam intr-un cadru de lemn, asa si prin icoana poti vedea un sfant, un model, un ajutor, sau o scandura pictata.

Eu o sa ma opresc acum la a vedea icoana ca pe o scandura pictata sau printata, pentru ca daca scandura pictata poate fi considerata si opera de arta la o adica, apoi cea printata nu poate fi considerata decat cel mult kitsch.

Lemnul pentru icoana este cautat atent, este tratat corespunzator, apoi este preparat dupa retete vechi, a caror rezistenta a fost probata de insasi trecerea timpului. Apoi icoana este pictata conform unor canoane clare, stabilite la Sinoadele Ecumenice. Abaterile de la aceste canoane nu sunt de obicei tolerate. Toate chipurile, vesmintele, scenele sunt clar stabilite si au o semnificatie aparte. In Erminia Picturii Bizantine, Dionisie din Furna face chiar o descriere a tuturor sfintilor si scenelor din intreg calendarul crestin. Deasemenea, descrie cu minutiozitate toate etapele care trebuie trecute in vederea crearii unei icoane care sa reziste in timp si care sa fie bineplacuta lui Dumnezeu dar si ochiului muritorului de rand.
Continuare aici.

3 thoughts on “DESPRE ICOANE PICTATE SI ,,ICOANE,, PRINTATE

  1. CE TE FACI…

    Aveti perfecta dreptate in aceste obiectii si of-uri .
    Dar ce te faci atunci cand vezi astfel de icoane-printuri facatoare de minuni si semne, izvoratoare de mir, plangatoare, izvoratoare de sange (exista cazuri) ?
    Cred ca Dumnezeu e smerit si milos si vine spre noi chiar si atunci cand ii invocam chipul cu o … imprimanta.
    Rugaciunea si ortodoxia impun rigori maiestoase si limpezi, pline de sens si fermitate, dar sunt departe de a fi … stiinte exacte, ci raman in ultima instanta legatura intre o persoana umana si Dumnezeul Cel Necuprins, Unul in Fiinta si Intreit in Persoane.

  2. Hristos s-a inaltat!Cred ca tot crestinul ar dori o icoana "adevarata" in casa lui,dar in conditiile materiale de azi,putini sunt cei care isi pot permite asa ceva…Iar cu timpurile care se intrezaresc,ce sa mai vobim…Aveti dreptate,realitatile pe care le traim,insa,sunt altelele…Doamne ajuta!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>